AWRA Foundation BEBAS SILIKON

AWRA Foundation BEBAS SILIKON

Pertanyaan/Tempahan

AinShaari 019 289 9202

02 July 2012

pengalaman berpantang

Bismillah....

hari ni dah masuk hari ke 36 berpantang...maknanya tinggal lagi 9 hari saja lagi...hihihi..dan Alhamdulillah, luka jahitan dah semakin baik cuma tinggal ada kesan melecet sedikit, itu yang membuatkan rsa sakit masih ada...saya dah mula sapukan air gamat untuk keringkan kesan melecet tu...(pedihnya sapu air gamat...huhu..lagi pedih dr minyak gamat..saya guna air gamat sebab lagi cepat kering luka tu)

ok pada minggu pertama, saya berpantang di rumah saya sendiri di Bangi...mak saya dan mertua sama2 ada di sana..makanan untuk berpantang kedua2 belah sangat berbeza..mertua beri saya makan nasi bersama ikan bilis, kubis dan bawang...jika ikutkan sebelah mak saya, ikan bilis dan kubis tak boleh makan masa berpantang...sebab sedap, saya makan jer...hihihi....dan pertama kali juga saya makan ikan haruan..sedap juga rasanya..tu pun nasiblah mertua bakar, kalo dibuat sup, maunya termuntah...hahaha..


saya mandi bersama air rebusan pandan...wangi je...mandi pun air suam2...lepas mandi, mertua pakaikan tapal (disapu padaa perut), bedak (disapu seluruh badan) dan juga pilis (ditepek pada dahi)...benda ni wajib pakai selepas mandi 2x sehari...badan pun rasa panas je...tak lupa juga memakai bengkung...hihih..kain 5meter dililit pada pinggul dan perut saya...


selepas seminggu, saya pulang ke kedah untuk teruskan berpantang...rasa bersalah sebab tidak dapat berpantang di rumah mertua seperti yang dirancang...disebabkan luka jahitan saya terlalu banyak, saya takut untuk naik turun tangga (rumah suami rumah atas dan bilik air di bawah)..jadi, suami cadangkan untuk saya pulang ke kedah...InsyaAllah, anak kedua nanti berpantang di sana pula...^_^

dah balik kedah, ada tambahan pula iaitu sesi bertungku...hihi..mak ckp saya malas, xmcm org pantang....uwaaa..mak suruh bertungku pukul 8pg dan seterusnya malamnya pukul 10mlm...hehehe...tapi mmg best la sebenarnya bertungku ni..saya rasa bersalah dengan mak..susah2 dia bakarkan tungku, pastu bg pada saya, saya boleh tak bertungku kdg2 tu sbb mengantuk yg teramat sgt...ye la kdg2 tdo pukul 3, 4...huhu...maafkan saya ye mak...dan lagi satu, bila nak bertungku, Mawaddah mesti merengek...sampai mak ckp "Mawaddah ni, saja dengki ummi nak bertungku...dia bau tuuu"...hihihi....

haaaa....lupa nak bgtau, masa hari ke 14-16, saya jalani sesi mengurut..perghhh..saya hanya suka diurut di belakang dan tapak kaki saja...tempat lain, uwaaaaaaaaaaaa....peritnya rasa...hahaha..puas rasanya nak habeskan hari ke3 tu...hihiih....dan paling terasa tang naikkan semula peranakan...perghhh mcm senggugut...

antara lauk yang dimakan ms dlm pantang ialah ikan merah, ikan bawal...hihihi...sayur sawi, daging...dan sekarang ni baru makan ayam...cuma telur saya tak berani makan lagi sebab ada lagi luka yg tak sembuh.. (sebenarnya dah makan sikit telur rebus, pastu rasa gatal gila...terus xmkn lagi)

air pula saya hanya minum milo, kopi habbatus sauda dan juga sirap...air layan no way! hahaha...buah pula bole makan buah limau jer...okla sedap gak tu...dan paling best, mula saya balik haritu, durian baru start luruh..perghhh best gila la...durian boleh makan..tu yang syok gila tu..tapi saya makan sikit2 ja sebab Mawaddah panas juga...sian dia...dan sian saya tak dapat makan byk2...sob..sob...

rasanya tu je kot saya nak kongsi...haaa lagi satu..ikut belah mak saya, tak boleh minum air banyak2 tapi ikut belah mertua boleh sebab org menyusu mmg cepat dahaga..jadi mak saya pun tak kisah la saya minum air banyak...hehehe...(kakak saya sangat jeles sebab dia takut nak minum air banyak ms pantang haritu)

okla sampai sini dulu...nanti saya ceritakan pula masa pergi klinik cucuk 1 bulan...
----------------------
Salam Sayang,

No comments:

Post a Comment