AWRA Foundation BEBAS SILIKON

AWRA Foundation BEBAS SILIKON

Pertanyaan/Tempahan

AinShaari 019 289 9202

25 October 2014

PENEMUAN TERBARU MENGENAI SILIKON

[SEBARKAN JIKA ANDA RASA IA PENTING]

PENTING!!!
Sila sebarkan maklumat ini kepada saudara seagama kita. Ia SANGAT PENTING bg memastikan bedak asas/foundation yang kita gunakan TIDAK mengandungi SILIKON!

Saya sayang kalian sebab tu saya share info ini. Info ini BUKAN REKAAN TETAPI info diperolehi daripada pihak kilang bahagian R&D! MOHON CEK BAHAN dalam bedak asas/foundation anda. Rujuk info di bawah cara mengenali silikon....

========================================================
APA ITU SILIKON???
Silikon adalah bahan polimer non-organik yg bersifat tidak berbau, tidak berwarna, kedap air, tidak rosak akibat bahan kimia, tahan dalam suhu tinggi. Jadi silikon lebih baik dihindari kerana bahan ini melekat dan tidak larut dan sulit dihilangkan atau dibersihkan.

PENTING!!!
Jadi penting dari aspek TAHARAH (BERSUCI), dan wajib dihebahkan kepada semua orang Islam tentang produk yang mengandungi silikon kerana pori-pori kulit yang tersumbat akan MENGHALANG AIR WUDUK daripada sampai ke kulit dan menyebabkan TIDAK SAH WUD HUK seseorang.

INFO PENTING!!!
Silikon tidak dapat dihilangkan hanya dengan mencuci muka dengan pencuci muka begitu sahaja. Apatah lagi hanya mencuci dengan menggunakan air semata-mata.

***Perkongsian bersama : Kami dimaklumkan oleh pihak R&D kilang, untuk menghilangkan produk berasaskan silikon pada permukaan licin (jar lab) memerlukan cucian menggunakan sabun pencuci "Axion" & digosok dengan menggunakan span kasar pencuci pinggan mangkuk, berkali-kali kerana silikon begitu sukar untuk dibersihkan.

Axion_Lime__02462_zoomT1WtvpXopaXXbIAKU__105900.jpg_310x310
Sabun & span yang digunakan oleh bahagian R&D kilang kosmetik untuk membersihkan silikon 

Bagaimana pula jika silikon di permukaan kulit kita? Adakah anda mencuci wajah anda menggunakan sabun pencuci & span seperti dalam gambar di atas???

Setelah mencucuci kulit wajah yang memakai produk mengandungi silikon, walaupon nampak bersih di mata kasar kita, tetapi tidak di bawah mikroskop. Produk tersebut ada di dalam pori-pori kulit. Kulit muka kita mengandungi beribu-ribu pori. Produk tersebut telah menutup & menyumbat pori-pori, menyebabkan air tidak akan sampai ke kulit muka kita 100%. Maka, memang TIDAK SAH LAH WUDUK.

CARA MENGENALPASTI SILIKON DALAM PRODUCT INGREDIENT!!!

Silikon yang biasa digunakan dalam kosmetik ialah Cyclomethicone, Methicone & Dimethicone. Jika anda mahu mengenalpasti samada produk yang anda gunakan mengandungi silikon ataupon tidak, bacalah di produk label. Biasanya silikon berakhir dengan  “-cone,” “-conol,” “-silicate,” “-silicone,” dan “-siloxane,”.

Oleh itu, menjadi kewajipan kita UMAT ISLAM untuk memastikan produk yang kita gunakan adalah BEBAS SILIKON.
AinShaari || 019.289.9202 || Rania Bangi
COD B.B.Bangi, Kajang, Serdang, Putrajaya
POS ke seluruh Malaysia

No comments:

Post a Comment